In de Ban van ............

15 augustus 2018 - Astana, Kazachstan

Omdat we lange tijd geen internet verbinding hadden, volgt hier al weer het volgende verhaal, Kirgizië.

Er was eens een land heel ver van Nederland waar de mensen in de zomer hun intrek namen in Paddenstoelachtige woningen. Ze leefden er lang en gelukkig met hun prachtige paarden, wollige yaks en schapen maar ook al het andere vee maakten deze mensen gelukkig. Je zag het aan hun gezichten. Kirgizië is de naam van dit land en als je er rondrijdt, waan je je midden in een sprookje.
Alles is groen, honderden verschillende bloemen in de bermen en in de Alpenweiden, als dit hier ook zo heet.

IMG_1932      IMG_1960

IMG_1961      IMG_1963

De enorme weidsheid van het gebergte wat ervoor zorgt dat je je niet opgesloten voelt en de prachtige hoog gelegen bergmeren (wel steenkoud).

Fantastisch, dit alles ook nog met serieus off-road rijden als je een tikkie buiten de gebaande paden gaat, maken het helemaal af.

Bijzondere ontmoetingen met mensen waarvan je de taal niet spreekt, maar alles zorgt er wel voor dat ik ineens op 3200 meter hoogte op een paardje zat. Geen idee hoe zo’n beest werkt maar gelukkig is alles goed afgelopen. Dat lag meer aan het paard
dan aan mij.

IMG_1937

Kirgizië is fantastisch, zou niet weten hoe je hierover moet schrijven zonder te vervallen in algemeenheden.  Kijk maar lekker naar de foto’s.

IMG_1888      IMG_1904

IMG_1905      IMG_1908

IMG_1912      IMG_1916

Thor was tussendoor wel weer even aan een opknapbeurt toe, onze nog maar 2 jaar oude Koni Heavy Track Raid schokdempers aan de voorzijde waren totaal naar de …..sterren….!

En dat betekende dat ik ongeveer reisziek in de auto zat vanwege de deining. Gelukkig zijn er overal goede garages, zo ook nu. Thor is straks helemaal onoverwinbaar, onze laatste garagestop kwam hij uit met 2 nieuwe voorschokbrekers, 5 cm verhoging aan de achterkant (Ze vonden hem te laag, dus nu heeft ie langere benen) en de stuurinrichting is helemaal van nieuwe rubbers voorzien en nieuwe olie etc… Zo wordt ie steeds beter en dat kan bijna niet, want ondanks het hoge gewicht sleurt ie ons steeds overal doorheen…, en worden wij steeds brutaler in het kiezen van de paadjes.

IMG_1921      IMG_1925

IMG_1927      IMG_1930

IMG_1939      IMG_1967

IMG_1986      IMG_1997

Een laatste minpuntje…… dat is toch wel de politie. Weer werden we van de weg gehaald. Blijkbaar was deze man doofstom, want in gebarentaal gaf hij een rechthoek aan. Wij aan het raden, een doos chocolaatjes?, nee mis, het waren toch de autopapieren, waar hij vervolgens geen aandacht aan gaf. Wel had ons voorportier met name het kaartenvak zijn volle aandacht. Daar stak een handig zaklantaarntje in wat hij kennelijk wilde hebben Nog steeds zonder iets te zeggen haalde hij het eruit. Neeeeuh, dat is van mij, zei Hein en trok het de man uit de handen en stopte het weer op de plek. Een 2e keer voltrok zich hetzelfde ritueel, afblijven!……ben ik niet duidelijk? riep Hein, dit is van mij en niet van jou, wederom trok hij het object uit de vingers van de inmiddels beduuste politie man. Alles OK?, vroeg Hein, dan gaan we weer, en aldus geschiedde.. met open mond staarde hij ons na, rare lui die politiemannen hier………..

1. Erni en Bob:
    15 augustus 2018
    Gaaf verhaal :-)) en wat zal het groene land met de vele bloemen overweldigend zijn na weken van woestijn. Foto's zijn top.
    B&E
  2. Ineke en Ben:
    15 augustus 2018
    Gaaf gaaf gaaf, wát een belevenissen! Groet Ineke en Ben
  3. Anthony van der Heijden:
    19 augustus 2018
    Prachtig verhaal. Nog fraaiere foto’s, zeggen alles over de schoonheid van het land en wat een avontuur, exciting. Goede en veilige reis verder.
    Grt. Anthony
  4. Nico Sterk:
    19 augustus 2018
    Hahaha dat verhaal van die politieman...had dat gezicht wel eens willen zien...
    Kirgizie getuige de foto’s echt geweldig en Thor komt geloof ik echt totaal vernieuwd terug.... veel plezier en goeie reis!!
  5. Ed saakstra:
    21 augustus 2018
    prachtige foto's en een heerlijk verhaal weer
  6. Karin:
    26 augustus 2018
    Fraaie foto’s, leuk verhaal!